Skip to content

NÅGRA RADER OM PRODUKTIONSBOLAG

Flera goda vänner jobbar på reklamfilmsproduktionsbolag, som regissörer, producenter och lite annat. Gud vet att jag firat några av mina roligaste stunder i yrket tillsammans med dessa duktiga människor. Kanske just därför vågar jag mig på några rader om dem. Alltså. Som kreatör väljer man ofta att samarbeta med en regissör man gillar, sen får man liksom ett produktionsbolag i knät. I bästa fall är producenten en skön, skärpt och trevlig typ som inte enbart flygs med för att ta ut byrån på middagar. Just nu är det lite tuffare för de allra flesta i hela ’mediabranschen’ och precis som förra gången ekonomin small bildar produktionsbolagen telefonkö till reklambyråerna. And it goes like this.

- Hej, jag skulle vilja komma förbi och presentera några nya spännande regissörer vi har fått ombord
– Ok, kan ni inte skicka en reel, eller finns den på nätet?
– Nja, vi skulle gärna komma förbi och visa.
– Ok..

Detta resulterar inte alltid, men ofta, i tio minuter kallsnack från producenten, tio minuter datastrul, tio minuter frampressat jibberish från den motvilligt medsläpade regissörsrookien som är väldigt ’visuell’ eftersom han (alltid en han) nästan uteslutande gjort musikvideos för band från Örebro. Sen åker reelen på. Detta går till så att byråkreatörerna letar efter tillfällen att plussa de enstaka höjdpunkterna (’Ah den där gillade jag, det där är kul, skitfina bilder, vem var fotograf, osv) medan producenten tittar på kreatörerna och letar efter hopp om livet, och regissören tittar på sina skor.

Sen är showen slut, och producenten ploppar ut dvd:n under en tystnad som bryts av att en kreatör artigt försöker summera intrycket. ’Bra casting, den där försäkringsfilmen är jävligt rolig, han dansken har fin personregi, osv’. Nu är macbookarna nedpackade, händerna på knäna och så kommer slutklämmen.

- Säg till om vi kan vara med och skissfilma på någonting, eller skriva på någon pitch. Vad som helst.

Nu kan den här beskrivningen låta väldigt dryg om det inte var för det faktum att reklambyråer ofta beter sig exakt likadant. Det kanske är så att många är lite för hårt inställda på att sälja, medan vi borde fokusera på att bli köpta.

Vad jag menar med det? Ingen aning. Det är söndag kväll och jag kände att jag inte skrivit något blogginlägg på länge.

6 Comments