Skip to content

NÅGRA RADER OM FACKLITTERATUR

Sara noterade stillsamt dilemmat med facklitteratur. Att det inte finns någon given tidpunkt att läsa denna, så den förblir oläst. Den förblir dock köpt, eftersom en miljard mötesstinna affärsmänniskor på diverse flygplatser alltid river med sig ett par-tre businesstitlar från flygshopens hitlista i tron att de ska boosta sina managerial skills på flighten hem. Eller på kvällen. Eller på jobbet. Eller på semestern. Eller när fan då egentligen?

Svaret är: aldrig. Jag har en hel rad vansinnigt intressant facklitteratur hemma i bokhyllan eller här på jobbet, allt från ’Perfect Pitch’ och ’Fuck Logic’ till ’Under the Radar’, ’The long tail’, ’Tipping point’ och ’Disruption’. Samtliga öppnade, fingrade på. Men olästa.

Att ligga i hängmattan och läsa reklamfacklitteratur känns bara patetiskt. Sitta hemma i läsfåtöljen med en god kommunikationsbok är inte heller så lockande. Man borde läsa dem på jobben, non? Men där har man ju inte mage att slänga upp fötterna på bordet, rikta läslampan och sjunka in i några timmar med AdWeek’s senaste bibel om varumärken. Det skulle se ut det.

Så böckerna blir liggande på skrivbordet, on display, för att visa att man är med. Kvittot lämnar man in. Sen är det bra med det.

4 Comments