Skip to content

NÅGRA RADER OM BRÖDTEXTER

Brödtext är den där tjocka klumpen av ord i annonsen som du aldrig orkar läsa. Den som någon suttit och skrivit ett passionerat utkast till, som sedan malts till oigenkännlighet av kunden, kundens vd, koncernledning, jurister, ’korridoren’, samt en nära släkting till kunden.

Många saker spelar in om någon överhuvudtaget ska bry sig om brödtexten. Brödtexten är ett freak som lever mitt bland oss, men som de flesta helst undviker. Som Rickard Sjöberg.

De flesta brödtexter sliter av hälsenan redan i startblocket. Som i DN sid 5 idag (”Nyligen blev vi etta i TNS Sifo Prosperas prestigefyllda marknadsundersökning External Asset Management 2009”). Ingen frisk människa läser vidare.

Men det finns byråer som är rädda för brödtexter. De kallas designbyråer. Och det finns byråer som inte kan någonting annat än att skriva brödtexter. De kallas business-to-business-byråer. Sen finns byråer som faxar sina brödtexter. De kallas PR-byråer (förlåt, jag var tvungen). Och byråer som sjunger sina brödtexter. De kallas eventbyråer.

Så brödtexten lever vidare, trots att ingen bryr sig.

.

27 Comments