Skip to content

NÅGRA RADER OM GULDÄGGET

Strategin att bredda Komm och tävlingen för att attrahera fler medlemmar har varit tydlig under senare år, och kanske är det helt rätt. Kanske var det också rätt att ge OS till Kina. Nu blir det ännu fler kategorier till nästa års guldäggstävling: event och produktion. Själv har jag alltid hållit kategorierna powerpoint, brief och telefonkonferens som heta bubblare men de verkar få vänta.

Men. Mina förslag haltar något (och kan till och med te sig lite larviga) när jag stämmer av mot tävlingens bedömningskriterier: idéhöjd, tydlighet, relevans, hantverk och omdöme. För väldigt många är guldägget en idétävling. Subjektiv, härlig, omtvistad – syftandes att premiera de mest nyskapande människorna. Då lutar jag istället åt kategorier som faktiskt saknas. Som fotografi. Eller kanske musik.

Men jag är grymt nyfiken på definitionen av produktion. Seriöst. Alla reklambyråer består av tävlingsmänniskor som nu slickar sig om munnen och tittar hungrigt på de två nyanlända på ön. Precis som vi gjorde när PR kom. Jo, hörrni, var inte det här ett EVENT också? Klart det var.

One Comment