Skip to content

NÅGRA RADER OM MARKNADSCHEFER

Under alla år jag jobbat med uppdragsgivare inom olika företag och organisationer, och producerat det som i folkmun kallas ’reklam’, så har jag haft äran att samarbeta med många briljanta köpare. Såna som nästan mer än jag letat med ett barns iver efter den perfekta lösningen och sen pantsatt sig själv, sitt förstånd och framför allt – sitt jobb – för att få det så. Och märkligt nog är detta ofta vad som krävs, för att få igenom en reklamfilm, en kampanj, en annons, en idé som människor inte impulsivt vill skjuta sig själva i huvudet när de ser. Utan faktiskt kan gilla, prata om och komma ihåg.

Dock har jag, tro det eller ej, även jobbat med den andra sorten.

Den andra sorten är det många som inte låtsas om att de känner, eller tillhör. De har ett hemligt manifest som bara invigda marknadschefer får ta del av. I vissa fall svärs produktchefer in om dessa har sk ’marknadschefslika uppgifter’ och framgångsrikt upprätthållit illusionen av att inneha någon som helst beslutsfattande position.

Manifestet är en serie tumregler som lovar spikrak framgång så tillvida att du följer det exakt. Ungefär som danska rikshospitalets bantningskur. Alla kompromisser ses som hädelse, och en brant negativ trend kan snabbt skönjas i den invigde individens karriärexcel.

Det har länge spekulerats kring detta dokuments vara eller icke vara, och eftersom det finns så många ohyggligt duktiga, roliga och kompetenta marknadschefer har den samlade reklambranschen kollektivt kvävt alla spekulationer. Men nu har manifestet under oklara former nått redaktionen på NÅGRA RADER som inte har något annat val än att publicera innehållet. Vad initierade källor på bl a DDB tror, är att reglerna kan ha funnits i Sverige en tid, och att de enligt sed följs nyckfullt i den ordning som faller på läppen:

MANIFEST

1. TESTA ALLTID KAMPANJEN PÅ DIN FRU ELLER MAN OCH TA DERAS REAKTION SOM EN ABSOLUT SANNING.

2. LÅT BYRÅN GENOMFÖRA EXAKT SAMMA KAMPANJPRESENTATION MINST TRE GÅNGER.

3. ALLA NEGATIONER I REKLAM ÄR DÅLIG REKLAM. VI VILL JU INTE ATT FOLK INTE SKA KÖPA VÅR PRODUKT.

4. OM DU ÄR OSÄKER ÄR DET ALLTID VD SOM HAR SISTA ORDET. LÅT INTE BYRÅN TRÄFFA VD.

5. SE TILL ATT VARA MINST FEM SOM MÅSTE ENAS OM ALLA BESLUT.

6. UPPRÄTTA ETT MARKNADSRÅD SOM KAN FILA NER ALLA VASSA IDÉER TILL EN LEN YTA SOM INTE KÄNNS ELLER STÖR.

7. KORRIDOREN ÄR GUD.

8. UTLYS EN STOR BYRÅPITCH ÄVEN OM DU INTE ALLS TÄNKT BYTA BYRÅ. DET ÄR ROLIGT ATT SE VAD FOLK KAN KOMMA PÅ.

9. ÄNDRA BRIEFEN MINST EN GÅNG UNDER ARBETETS GÅNG.

10. HÅLL BRIEFEN OTYDLIG MEN LÅNG.

11. MÖJLIGGÖR ALLTID INTERNPOLITISKA ÄNDRINGAR I SISTA SEKUNDEN.

12. SKIT I OM REKLAMEN BLIR BRA ELLER INTE. FOKUSERA PÅ DIN KARRIÄR.

13. ALLA BESLUT SKA LEDA TILL EN BÄTTRE POSITION FÖR DIG, INTE FÖR DET VARUMÄRKE DU ANSVARAR FÖR.

14. VID OSÄKERHET, MARKERA ATT DET ÄR FÖR LITE ’SÄLJ’.

15. HÅLL DIG FLYTANDE I TIO ÅR SÅ MINSKAR BETYDELSEN AV DIN HELT OBEFINTLIGA UNIVERSITETSSKOLNING.

16. SÄG JA I MÖTET MEN MEDDELA MOTSATSEN I SVÅRTOLKADE TERMER SENARE

17. LÅT INGEN VETA VAD DU TYCKER INNAN DU VET VAD ANDRA TYCKER

18. ANVÄND UTTRYCKET ’JAG ÄR JU INGEN COPYWRITER’. SKRIV SEDAN OM TEXTEN.

19. AVSLÖJA ALDRIG DIN BUDGET.

20. FINNS MÖJLIGHET, BETALA INTE. MEN LOVA ’STORA GREJOR’ FRAMÖVER.

21. KOM IN I PROCESSEN SENT.

22. BÖRJA ALLTID ETT MÖTE MED ’DET FINNS INTE SÅ MYCKET PENGAR DEN HÄR GÅNGEN’

4 Comments