Skip to content

NÅGRA RADER OM KREATIVT SNATTERI

Advokater kan ta betalt. Elektriker kan ta betalt. Tandläkare kan ta betalt. Man frågar liksom inte ‘hörru, kan du tänka dig att köra en slutplädering till halva priset?. Eller till tandis: ‘Alltså, om du tar den här visdomstanden gratis, så lovar jag att du får uppdraget på de andra tre när det blir dags. Kan bli huuur stort som helst. Se det som en pitch’.

Som rådgivare och kreatör i reklambranschen har jag ibland skämtat om att man borde sätta upp en mätsticka vid byråns utpassering, sån som pressbyrån har för att se hur långa olika rånare är. Reklambyråer råkar nämligen dagligen ut för ganska allvarliga rån och snatterier. Svinnet är enormt.

Och det är inte bara idéer som försvinner spårlöst ut genom dörren utan att någonsin hittas igen, utan många obetalda timmar stoppas ner i väskan också, långt ner så de inte syns när man passerar den glada receptionisten. Jag har personligen sett advokater fakturera brutala timsummor, i 7-minutersintervaller. Och klienterna slantar upp.

Men när uppdragsgivare kliver in i den designade entrén på reklambyrån faller betalningsviljan tungt mot den specialslipade flytbetongen. Det är som att byrån ses som skyldig, till motsatsen bevisats. Varför ska man betala de här pingisspelande 30-åringarna? Ingen har en enda akademisk poäng, och vad är det jag får – lite idéer. Ett koncept, som mellan två bollar i pingismatchen förklaras som helt kanaloberoende, integrerad, medianeutral eller något annat fränt ord.

Så uppdragsgivaren bestämmer sig där och då att gå över gränsen och bli kriminell. En outlaw. What the fuck liksom, det pirrar till i magen och uppdragsgivaren känner sig plötsligt full av liv. Jag kan blåsa de här lirarna, tänker hon.

Be dem jobba om idéerna lite till. Ta fram ett alternativt koncept kanske. Två. Banta offerten lite till. Trimma. Säga att det känns jättebra, men ändra mig på måndag. Be dem presentera alltihop igen, för varumärkesrådet. Sen för ledningen. Sen för mina barn, min älskare och min taxichaufför. Och om de gnäller det MINSTA så hotar jag med att testa hela jävla skiten. Kvantitativt med animatics och hela paketet.

När sen den helt avkönade idén är färdigmanglad i alla instanser och fokusgrupper och helt saknar någon som helst udd eller karaktär – så kommer nådastöten.

’Jo, hrrm, vi måste se över kostnaden för vårt samarbete och det betyder att vii går ut i en byråupphandling. Men ni är naturligtvis välkomna att vara med’.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*