Skip to content

NÅGRA RADER OM VAD MAN BETALAR FÖR

Några vänner är på resa med sin byrå, eller: de har flyttat sitt kontor till Barcelona för en vecka. De jobbar alltså, men i Barcelona. Fair enough. Ändå måste de liksom ‘förklara’ sig, vad kostar kalaset, och framför allt – VARFÖR.

Detta är naturligtvis en oerhört svensk tradition, att företag ska förklara sig till höger och vänster. Hallå, det handlar om ett privat företag och de gör precis vad de vill med sina pengar. Men är det detta som kunderna betalar för?

Nej.

Och ja.

Kunderna betalar för top-notch kommunikation i en arbetsgrupp, där varje AD-timme och copy-timme noga redovisats i en offert. De betalar inte för en enda tapas således. De betalar för idéer skapade i den arbetsgrupp som har ansvaret för just deras varumärke.

Men ok, på sätt och vis ingår Barcelona-upplägget i vad de betalar för. Att en byrå släpar med sig 40 pers till Katalonien tyder på enormt gott omdöme från ledningen, och från ägarna. Inspirationen, magnetismen och sammanhållningen som skapas kommer med största sannolikhet att leda till ännu bättre jobb från den byrån.

Summa summarum?

Svenska reklamköpare borde gå ut i resumé och kräva att deras reklambyrå lägger minst en vecka om året på valfri solig ort.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*