Skip to content

NÅGRA RADER OM ATT SÄLJA

Mellan gymnasiet och universitetet jobbade jag med telemarketing ett tag. Låter fräscht eller hur? Jag säger det igen: telemarketing. Jobbet gick ut på att sälja annonser i Computer Sweden. På telefon. Dagarna i ända. Detta var jag bra på i ca ett år, provisionen rullade in (eller snarare ut, via mig vidare till olika svartklubbar som tritnaha och frihetsfronten, nätterna i ända). Övriga utgifter var försumbara eftersom jag bodde i kopiatorrummet på telemarketingföretagets kontor vid Gärdet. Sen tog det stopp i hjärnan. Kunde inte för mitt liv sälja en enda annons till. Telefonluren vägde ett ton.

Så jag flyttade utomlands och tog en bachelorexamen i finansiell ekonomi. Kändes logiskt.

Och sen hamnade jag i reklambranschen. Kändes logiskt.

Men min talang som säljare fick aldrig fart efter det där telemarketingjobbet. Jag kan beskriva saker, säga som det är och berätta historier. Kanske säljer detta. Men jag har oerhört svårt att sälja, i ordets traditionella mening. Skulle sälja min gamla Jeep häromveckan. Den lät förjävligt eftersom jag råkat köra utan olja ett tag. Varenda gubbe som kollade gjorde diagnosen på en sekund. Ventilerna var körda. Och jag kunde höra mig själv (småfrysandes med händerna i fickorna) säga: ’ja, jag skulle nog passa mig för att köpa den här bilen’.

Nu jobbar jag för mig själv. Fortfarande med ungefär samma saker: copywriting, varumärken, reklam. I detta upplägg ligger att på ett eller annat sätt representera sig själv på ett fördelaktigt sätt. Berätta varför och hur man ska anlita mig. Så jag la en text om detta på min hemsida. Där jag säger hur det fungerar. Om detta säljer eller inte, har jag ingen aning om.

HUR MAN ANLITAR MIG

Man ringer. Jag svarar inte. Man hör ett meddelande som säger att det är enklare att skicka ett mail, eller ett sms. Detta beror inte på att jag är arrogant, bara väldigt dålig på att svara i telefon. När du sen skickar ett mail kommer du att snabbt få ett svar. Kanske t o m ett telefonsamtal. En sak jag är dålig på. En sak jag är bra på. Balans.

När vi då har fått kontakt med varandra kommer jag vara misstänksam och variera mig mellan total tystnad och korta frågor. Varför har du kontaktat mig? Vad behöver du hjälp med? Har du ambitioner? Har du råd?

I en perfekt värld vet du precis vad du är ute efter, och vad du har för budget – information jag snabbt kan omsätta till en plan och en kostnadsuppskattning i vändande post, du säger kör, och vi börjar jobba.

I den värld vi dock lever i, är du vag och går som katt kring het gröt. Utan att nödvändigtvis veta att det är just gröt, det kan lika gärna vara flytande bly, eller lite pulverkaffe. Jag börjar ställa frågor och sammanfattar dina utsvävningar i en back-brief och ett förslag. Du gör några tillägg. Jag ändrar mitt förslag.

SEN. Är vi igång. Förhoppningsvis.

Jag anlitas som varumärkesrådgivare, strateg, kreatör och konceptutvecklare. Men där jag gör mig allra bäst är som klassisk copywriter. ’Är det du som skriver rubrikerna och den andra [art directorn] som hittar bilden?’ brukar jag höra från genuint nyfikna reklambranscharkeologer. Det vanligaste svaret är nej, med en lång harang om hur man idag inte delar upp det så strikt, och att alla är kreatörer. ‘Jag kan lika gärna hitta på bildidén, och flera art directors jag känner har skrivit jättebra rubriker’. Har hört mig halvsovandes leverera denna retorik många gånger i kliniska konferensrum. Men ett ärligare och roligare svar är faktist: Ja.

Jag skriver. Speciellt om ingen annan hittar på något, så kidnappar jag gärna den köpta (eller förtjänade) ytan och fyller den med bokstäver. Jag älskar bild (ni som känner mig vet att jag är en dubbelarbetande småbarnspappa med fotograf på baksidan av visitkortet). Som copywriter har jag varit engagerad i de flesta typer av reklamjobb; stora, små, lappländska, internationella, på svenska, på engelska. Idag älskar jag hantverket mer än någonsin och upptäcker mer och mer i värdet av att ge företag en egen röst.

Denna röst kan ibland gestaltas i en cool bild med kort skärpedjup. Eller en svindlande smart app.

Men allra oftast så krävs lite mer. En back story, eller åtminstone en röd tråd som får människor att fatta vem du är. De behöver inte gilla dig. Men de kommer att gilla att de fattar dig.

Kolla gärna igenom några av de saker jag gjort. Tycker du jag verkar vara en vettig person, hoppas jag att du ringer.

Eller mailar.

2 Comments