Skip to content

NÅGRA RADER OM EFFEKTIV REKLAM

I hela min karriär har jag och de jag för tillfället råkat jobba med kämpat för idéer i samtal med diverse företag som upphandlat min aktuella arbetsgivare som sin reklambyrå. Problemet är bara att väldigt få av dessa marknadschefer är intresserade av just idéer i sin reklam. De är intresserade av mycket annat, men inte idéer. Detta kan låta motsägelsefullt eftersom de trots allt gått igenom den tveksamt roande processen av att välja kommunikationspartner i en nyckfull och påfrestande pitch med 5-10 inblandade (och naivt hoppfulla) reklambyråer.

Så. Vad vi överhuvudtaget ska med varandra att göra är en av de svåra frågorna i livet. Håglösa kreatörer utvecklar kronisk fiskblick. Projektledare gungar på hälarna och fräser ut fruktlösa briefer i ekande byråkorridorer. Alltmedan klipska forskare på Handelshögskolan vrider och vänder på mänskligt beteende för att få någon rationell rätsida på hur företag ska kunna utnyttja reklam mer effektivt.

Men vi måste se sanningen i vitögat. Att den mest effektiva kampanjen, är den som aldrig görs. Helt ogrundade gissningar visar nämligen att 8 av 10 svenska företag inte alls ska ha någon reklambyrå, eftersom de inte vill ha reklam. Så det är ett nationellt resursslöseri av magiska mått att tusentals företag ändå snubblar omkring på byråkelimen dagligen. När de istället borde göra sig själva och svensk ekonomi en stor (och effektiv) tjänst: göra det själva.

Synergieffekterna skulle bli ofattbara. De 20% av företagen som i det här scenariot går till en reklambyrå skulle alltså vilja ha idéer, vilket skulle leda till drägligare reklam för oss andra att uthärda på vägen hem från jobbet på dagarna. Det skulle resultera i att 80% av ’reklambyråerna’ skulle försvinna, vilket i retrospekt kommer att upplevas som en behaglig bonus. Vidare skulle de 80% av företagen som snickrar själva se sina marknadsavdelningar implodera eftersom alla går till varandra för att ingen kan ta beslut om någonting själva. Hälften av dessa varumärken skulle dö, den andra hälften klara sig fint eftersom de gissningsvis består av unika produkter som människor ändå vill ha.

Äh.

Antingen är jag just idag (igen) ordentligt matt på kunder som inte ser en bra idé när man lägger den framför näsan på dem. Eller så är jag en ekonomipristagare in the making.

Möjligtvis både och.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*