Skip to content

NÅGRA RADER OM EN HELT NY TYP AV REKLAMBYRÅ

Om jag verkligen skulle vilja göra realz money på reklambyråverksamhet skulle jag starta byrån ’Generic’. Skitbra namn för det är så dåligt, alltså gör jag tvärtom och det är tydligen så man ska göra. Den här byrån skulle sedan ägna sig åt massa lukrativa taktiker, som att först och främst snegla på hur andra gör och sen göra exakt likadant. Inte bara som byrå, utan främst för sina uppdragsgivare. Varför uppfinna hjulet liksom, jag skulle göra bilreklam på slingriga vägar och matreklam enbart innehållandes någon slags ät- eller dricksituation, för det är de mest effektiva sätten, och får människor att vilja ha dessa produkter. Det sa Åke Wissing på ett seminarium oktober 92. (Generic är ett pissdåligt namn förresten, men det var en viktig kunds fru som tyckte det var kul, så nu är det som det är.) Var var vi? JO, jag skulle låta byrån åka på kick-off, men bara för den vinst vi eventuellt gör över en vinstmarginal på 27%. Like that’s gonna happen, HAHA! Sen skulle jag testa allt, inte för att jag vet vad testerna ska leda till utan för att det upptar massa tid som går att debitera. Förtester blir byråns signum, alla udda kreativa idéer ska manglas igenom så många fokusgrupper att det bara blir kvar en fin slät yta som ingen märker. Magic! När det gäller produktion av framför allt film (och då menar jag TV-reklam, någon annan typ av film finns väl inte) skulle jag låta kreatörerna först pitcha massa idéer som det inte finns pengar till. Inte ens i närheten av pengar till. Men jag får dem att känna sig som kreatörer och det är väl bra. När de två månader senare lakoniskt får ur sig en riktigt slätstruken idé som ett ’ok’ produktionsbolag lite surt går med på att filma för inga pengar alls (de får ju ändå 150.000.. hey) låtsas jag att kunden i sista sekund kräver en högljudd voiceover genom hela rullen. Filmen ska ju trots allt funka även för de som står och gör kaffe i köket, sånt vet ju alla. Och så klipper vi en kortis på 20 sek, som blir den enda som visas vilket jag gör mental hi-five över med Niklas på mediabyrån. Men sen gäller det ju att sätta upp mål på byrån, och det gör vi på Krägga Herrgård runt hästskoformade konferensbord med tunna linjerade konferensanläggningsblock och plastblyertsstiftpennor med logga på. Och fake-korgar fulla av Marianne-kopior, det är viktigt. Vi delar in oss i grupper och alla får ge sin input, bara den kommer fram till att vi ska bli en av landets tio bästa byråer. Lotta (nån tjej bara) får uppgift att rulla ihop alla gruppers presentationer på blädderblocket och sammanfatta det hela i en powerpoint som vi sen mailar runt lagom till lucia. Så! Sen har vi det här med delägare. Jag tänkte behålla mina 51% så länge skiten ger cash, men när det börjar svaja ger jag vaga indikationer på att vissa nyckelpersoner nog kan se en framtid som partners. Sen släpper jag in helt andra, men det är mest för att fucka med alla. Vi joxar runt med lite tandlösa ledningsgrupper där medarbetare (även kvinnor) får känna sig viktiga, men syftet för mig är att hitta något aningslöst internationellt nätverk som är villig att slanta upp för min (snart) nya ANYTEC som kommer från varvet i Norrtälje nästa sommar. Men framför allt skulle jag jobba med frostat glas i entrén och ha mötesrum i nordiska träslag. Jobba halvårsvis med olika plattformar som rinner ut i sanden. Alla ska jobba med plattformar. Plattformar och påslag på produktion. Viktiga hörnstenar i framgångsrik byråkultur. Det är där det sitter. Där, och i bra reklam. Alltså effektiv reklam som är bra. Eller alltså, reklam som gör nytta för kunden. För vem bryr sig om guldägg, det är ju inte för guldäggets skull vi gör reklam, utan för kunden. VA. Men jag skulle skriva debattinlägg i dagensmedia om att vi jobbar med kommunikaton, vi gör ju 360 grader. Allt kommunicerar. Vad skiljer oss från PR, är inte våra snackisar ringar på vattnet som Prime bara tar cred för bara för att vi råkar dela uppdragsgivare? Hursomhelst, det digitala är navet i alla våra kampanjer, det är där vi skapar virala hävstänger för våra love brands. Visste ni förresten att jag är den som kan tala längst om ingenting balanserandes på mina hälar i lite för stor kavaj med en tallrik italienskt kallskuret och ett glas bubbel i en sån där plastgrej som man knipsar fast på fatet i olika kundträffssammanhang på Djurgården? Nu vet du det. Jag skulle äta jättemånga luncher med Max Aperia. Se till att produktionsledarna får göra allt projektledarjobb men till halva lönen. Pimpa min linkedin varannan dag och lägga DI Weekend och Filter överst i låtsashögen vid receptionen. Oprovocerat citera Elon Musk i hissen. Bära bälte. Ha parkering i huset. Hela tiden beställa taxi. Men framförallt, sitta lite hemlighetsfull på Brillo och hoppas att folk ska känna viben – där sitter han, han som skapade en helt ny typ av byrå.

..

Vänta nu.. [knaster knaster].. nu får jag höra ..det FINNS tydligen massa byråer som gör det här redan.

Great minds think alike typ.

 

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*